noble

1re édition

NOBLE.

adj. de tout genre.
■  Qui est élevé par dessus les roturiers, ou par sa naissance, ou par des Lettres du Prince. Il est noble par sa naissance. noble de naissance. noble d’extraction. de noble sang. de race noble. noble de race. noble de tant de races. noble de pere & de mere. noble des deux costez. noble par Lettres. Garde-noble. V. GARDE.
On dit prov. qu’Un homme est noble comme le Roy, pour dire, Que sans contredit il est de noble extraction.
On dit aussi prov. d’Un homme qui n’a pas l’esprit bien rassis, qu’Il est fou, ou le Roy n’est pas noble.
Noble, est aussi subst. Nouveau noble. faux noble. petit noble de campagne. les anciens nobles. les nobles sont exempts de &c. Il y avoit souvent discorde entre le peuple & les nobles. nobles Venitiens. nobles Genois. les vieux nobles, les nouveaux nobles.
Il se prend quelquefois plus particulierement pour celuy qui est Noble par Lettres, & non de race. Tout gentilhomme est noble, mais tout noble n’est pas gentilhomme. le Prince fait des nobles, mais le sang fait des gentilshommes.
Noble, adj. sign. aussi, Illustre, relevé au dessus des autres choses de mesme genre. Une ame noble & genereuse. un cœur noble. un noble genie. il a l’air noble. il a de nobles sentimens. de nobles pensées. cet autheur a le style noble. noble orguëil. il n’a rien que de noble. la guerre est un noble mestier. l’homme est le plus noble de tous les animaux. voilà un cheval bien noble. les levriers sont les plus nobles de tous les chiens.
On appelle, Le cœur, le foye & le cerveau, Les parties nobles.
Noblesse. s. f. Qualité par laquelle un homme est noble. Bonne noblesse. ancienne noblesse. nouvelle noblesse. noblesse d’épee. noblesse de robe. la noblesse s’acquiert par les belles actions. on luy conteste sa noblesse. prouver sa noblesse. faire preuve de noblesse. il ne se pique point de noblesse. degradé de noblesse. des Lettres de noblesse. On dit proverb. Noblesse vient de vertu, Pour marquer qu’un homme n’est proprement au dessus d’un autre que par la vertu & le merite.
Noblesse, est aussi un Terme collectif qui signifie, Tout le Corps des Gentilshommes. En ce sens il ne se dit jamais sans article. Les trois Estats du Royaume sont le Clergé, la Noblesse, & le tiers Estat. les Cahiers de la Noblesse. la Chambre de la Noblesse. le Corps de la Noblesse. il se tint une assemblée de la Noblesse. la Noblesse Françoise. brave Noblesse. genereuse Noblesse. le Roy accompagné de sa Noblesse. la Noblesse monta à cheval.
Quand on dit, Une assemblée de Noblesse, sans article, on entend parler alors d’une assemblée particuliere p. 123de gentilshommes. Il y eut grande assemblée de Noblesse. il se fit une assemblée de Noblesse.
On dit fig. Noblesse de cœur, noblesse de sentimens. noblesse d’esprit. noblesse d’expression. noblesse de stile &c.
Noblement. adv. En gentilhomme. Ses Ancestres n’ont point derogé ; ils ont tousjours vescu noblement. ils ont partagé noblement.
On dit, Tenir noblement une terre, pour dire, La tenir en Fief.
Noblement, signifie aussi, d’Une maniere excellente & noble. Tout ce qu’il fait, il le fait noblement. il nous a traitez noblement.
Anoblir. v. a. Faire un homme noble. Le Roy l’a anobli par Lettres. ceux qui ont esté anoblis. il y a des charges qui anoblissent. En ce pays-là le ventre anoblit. Façon de parler, pour dire, que La noblesse se prend en ce pays-là du costé des femmes, que l’on y est reputé noble, pourveu qu’on soit né d’une mere noble.
Anobli, ie. part.
Anoblissement. s. m. v. Grace & concession du Prince, par laquelle on est anobli. Lettres d’anoblissement. l’anoblissement se fait par le Prince.
Ennoblir. v. a. Rendre plus considerable, plus noble, plus illustre. Les sciences, les beaux arts ennoblissent une Langue.
Ennobli, ie. part.
Vous pouvez cliquer sur n’importe quel mot pour naviguer dans le dictionnaire.