rude

1re édition

RUDE.

adj. de tout genre.
■  Raboteux, aspre au toucher. La toile grosse & neuve est bien rude. la haire, le cilice sur la chair est bien rude. il a la peau rude, le poil rude.
On le dit aussi des choses qui sont aspres au palais, au goust. Ce vin est bien rude.
Il sign. fig. Fascheux, severe, austere, difficile à supporter. Cet homme-là est bien rude. d’une humeur rude & insupportable. il est bien rude à ses escoliers. à ses valets. un mary rude à sa femme. voilà un rude temps, un temps bien rude. un froid extrémement rude. l’hiver a esté bien rude. une saison rude. un air rude. il luy dit de rudes paroles. ce traitement est bien rude. souffrir d’estre gourmandé par son inferieur, cela est bien rude. la regle de ces Religieux est bien rude.
On dit prov. A un homme qui traite durement ceux qui luy parlent, ceux qui ont affaire à luy, qu’Il est bien rude à pauvres gens.
On appelle fig. Rude asnier, Un Maistre qui traite rudement ses escoliers, ou ceux qui luy sont sousmis. Il est bas.
On dit fig. qu’Un homme est un rude joüeur, pour dire, qu’Il est bien à craindre.
Rude, signifie quelquefois, Violent, impetueux. Un rude choc. une rude attaque. un rude assaut. un vent rude.
On le dit encore de plusieurs choses qui donnent de la peine, qui sont fatigantes. Un chemin rude. un carrosse bien rude. trot, amble bien rude. un cheval bien rude. cet homme a entrepris un rude travail. cette femme en accouchant, a eu un travail bien rude.
On dit aussi, Des vers rudes, un stile rude, pour dire, Des vers durs, qui blessent l’oreille, un stile dur & forcé.
On dit, Une voix rude, pour dire, Une voix dont le son est desagreable, & blesse l’oreille.
On dit, Un visage rude, pour dire, Un visage dont les traits sont sans douceur & sans agrément. Cette femme a le visage rude.
On appelle, Des yeux rudes, Des yeux qui ont quelque chose de farouche & de hagard.
Rudesse. s. f. Qualité de ce qui est rude. La rudesse du poil, de la barbe, de la peau. la rudesse de la toile neuve.
On dit aussi fig. La rudesse du stile, la rudesse des vers, la rudesse de l’humeur, la rudesse de la voix, &c. pour dire, Ce qu’il y a de rude dans le stile, dans les vers, dans l’humeur, dans la voix &c. Il m’a traité avec rudesse. la rudesse du traitement qu’il m’a fait.
Rudesse, signifie aussi, Traitement fascheux, difficile à supporter. Il luy a dit, il luy a fait cent rudesses.
Rudement. adv. D’une maniere rude. Il luy a parlé bien rudement. vous l’avez traité trop rudement. ne le menez pas si rudement. il l’a mené rudement dans la dispute. il a esté rudement attaqué. vous y allez bien rudement. ce cheval va rudement, galope rudement. ce cocher mene rudement.
On dit, Aller rudement en besogne, pour dire, Travailler vigoureusement, avec aspreté, & sans relasche.
Rudoyer. On prononce, Rudeyer. v. a. Traiter rudement : & il se dit d’ordinaire du mauvais traitement qui se fait de paroles. Il ne faut pas rudoyer les enfants. si vous le rudoyez, vous le desespererez.
On dit aussi, Rudoyer un cheval, pour dire, Le mener rudement de l’esperon, de la houssine, &c.
Rudoyé, ée. part.
Vous pouvez cliquer sur n’importe quel mot pour naviguer dans le dictionnaire.